Christchurch en Kaikoura - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Wouter Mugge - WaarBenJij.nu Christchurch en Kaikoura - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Wouter Mugge - WaarBenJij.nu

Christchurch en Kaikoura

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Wouter

08 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Beste allemaal,

Het is al een tijdje geleden sinds mijn laatste blog en ik heb in de tussentijd veel meegemaakt, tijd voor een update!

Wat mijn thesis betreft ben ik afgelopen vooral bezig geweest met het definitief maken van mijn onderzoeksvoorstel, artikelen lezen en data analyseren. Ik zit in een kantoor samen met Italianen wat erg gezellig is!

Maar wat jullie wellicht interessanter vinden is wat ik allemaal meemaak buiten mijn onderzoek om. Afgelopen weken heb ik tijd gehad om wat rond te kijken in de Christchurch en ben ik een weekendje weg geweest naar Kaikoura, een dorpje ten noorden van Christchurch. Daarover strak meer, eerst Christchurch.

Zoals jullie wellicht weten, is Christchurch in 2011 getroffen door een aardbeving waarbij 185 mensen om het leven kwamen. De gevolgen hiervan zijn tot op de dag van vandaag nog opvallend goed zichtbaar. Er zijn veel lege plekken in de stad, gebouwen worden ondersteund of worden afgebroken en op veel plekken herrijzen nieuwe kantoren en winkels. Ik had verwacht dat in de afgelopen jaren de stad voor een groot gedeelte wel herbouwd zou zijn, maar dat is dus zeker niet het geval. Het resultaat is dat sommige delen van Christchruch enigszins deprimerend en triest aanvoelen, terwijl in andere delen van de stad ondertussen schitterende moderne gebouwen zijn gebouwd waar het is leuk is om rond te kijken. Het is alleen verschrikkelijk om te bedenken wat de reden is dat deze nieuwe gebouwen hier nu staan.
De inwoners van de stad proberen er ondertussen het beste van te maken. Er is een Re:start mall gebouwd, wat in principe inhoudt dat alle winkel die vernietigd zijn tijdens de aardbeving een eigen winkelcentrum hebben opgezet wat bestaat uit gekleurde zeecontainers, kunst en parkjes. Er wordt letterlijk een nieuwe start gemaakt, erg mooi om te zien! Hier heb ik lekker geluncht onder het genot van live muziek van een rondtrekkende straatmuzikant. Verder heb ik wat door het centrum gelopen (zie foto's) en het museum bezocht. Daarnaast beschikt over Christchurcht een schitterende botanische tuin wat uurtjes heb rondgestruind.
Vorige week ben ik samen met een oud-huisgenootje via de kabelbaan de vulkaan opgegaan om een mooi uitzicht over Christchurch te hebben. De vulkaan bevindt zich ten zuiden van de stad en vorm het schiereiland onder Christchurch. De vulkaan is niet meer actief en de voormalige krater vormt nu de baai waarin het dorpje Lyttleton verscholen ligt. Het uitzicht vanaf de vulkaan over de stad was werkelijk schitterend. Ook de Alpen waar mooi in de verte te zien (nee, niet die in Zwitserland, zo hoog was de vulkaan nou ook weer niet, maar de bergketen van Nieuw Zeeland heet ook de Alpen).
Ook heb ik ondertussen en voetbalwedstrijd bezocht. De Wellington Phoenix speelde haar thuiswedstrijd in Christchurch tegen Central Coast Mariners uit Gosford, Australië. Nou zal een beetje voetbalkenner nu begrijpen dat ik, als Europeaan, nogal verward werd door deze combinatie. Het zit zo:
Voetbal is niet echt populair in Nieuw Zeeland. De 'eredivisie' van Nieuw Zeeland bestaat enkel uit amateurteams en heeft daardoor geen hoog niveau. Nou is het zo dat Nieuw Zeeland één goed voetbalteam heeft, de Wellington Phoenix. Het zou oneerlijk zijn als zij mee zouden doen in de competitie van Nieuw Zeeland en zij spelen dat ook mee in de Australische voetbalcompetitie, de A-league. Omdat Nieuw Zeeland dus maar één échte voetbalclub heeft, is iedereen fan van de Wellington Phoenix en vandaar dat zij niet alleen hun thuiswedstrijden afwerken in Wellington, maar ook in andere steden van Nieuw Zeeland.
Oh ja, "wij" verloren overigens met 1-3..

Afgelopen weekend ben ik samen met mijn oud-huisgenootje naar Kaikoura afgereisd om daar voor het eerst écht de Nieuw Zeelandse natuur te ervaren, en dat is goed gelukt kan ik zeggen!
We namen de bus vanuit Christchurch en ongeveer 2,5 uur later waren wij in het kleine plaatse Kaikoura wat op een schiereiland ligt. Nadat wij hadden ingecheckt in het hostel zijn wij met de fiets naar de voet van een berg gereden om deze vervolgens te beklimmen. Helaas was er vrij lage bewolking dus hebben wij het officiële uitkijkpunt niet gehaald, maar het uitzicht wat wij van een iets mindere hoogte hadden was zeker de beklimming waard! Die avond zijn wij uit eten geweest en hebben wij ons te goed gedaan aan de lokale zeevruchten.

De volgende dag had ik een boottocht geboekt om dolfijnen te gaan kijken. Vlak bij Kaikoura bevindt zicht namelijk een school Dusky Dolphins (donkergestreepte dolfijn) die je als toerist kan bezoeken en als je wilt kan je er mee zwemmen. Dit laatste was voor mij iets te duur, maar alleen kijken naar dolfijnen leek mij al spectaculair genoeg. En dat was het ook. De eerste paar seconden dat je met de boot tussen de dolfijnen vaart heb je geen idee wat je mee maakt. Het zijn er niet 10, het zijn er geen 100, het zijn er honderden. Het gaat hier dus om wilde dolfijnen, ze zijn niet getraind en zijn erg onvoorspelbaar. Dit laatste was wel jammer voor de mensen die met de dolfijnen wilde zwemmen, want bijna elke keer wanneer de mensen te water gingen, gingen de dolfijnen naar een andere plek. Ik zat ondertussen op de boeg van boot een van de meeste spectaculaire natuurverschijnselen te bekijken wat ik ooit had gezien. De dolfijnen zwemmen onder de boot door, maken salto's of vormen de meest prachtige formaties in de golven. Het is mij helaas niet gelukt om veel foto's te maken, want dolfijnen zijn over het algemeen nog al snel. Kom gerust over 5 maanden eens langs om de filmpje te bekijken.
Nu vergeet ik bijna misschien wel het meeste spectaculaire te vertellen. Toen wij onderweg waren naar de dolfijnen, maakte de boot ineens een scherpe bocht, gaf veel gas en lag ineens stil. Ons werd gevraagd om allemaal naar de boeg van de boot te gaan en goed naar de waterspiegel te kijken. Nog geen 5 seconden later zag ik ze: een groep orka's. Er was een extreem kleine kans dat wij ze die dag zouden zien, maar zowel op de heen als op de terugweg kwamen wij ze tegen. Deze dieren zijn zo ontzettend indrukwekkend en het was zo bijzonder om ze in het wild te mogen zien, écht een schitterende ervaring!
Toen ik terug kwam van het dolfijnen en okra's kijken ben ik samen met mijn oud-huisgenootje langs het schiereiland gaan lopen, opzoek naar zeehonden. Achteraf zijn wij niet echt opzoek geweest, maar hebben wij ons meer bezig gehouden met het niet struikelen over deze dieren. Ze waren werkelijk overal en omdat het geen paringsseizoen was, kon je relatief (4 meter) dichtbij komen. Super tof!
Verder hebben wij in Kaikoura vooral genoten van de natuur en het ontzettend lekkere eten, voornamelijk vis en zeevruchten. Ik raad iedereen aan die ooit in Nieuw Zeeland komt een bezoek te brengen aan dit dorpje!

Dit was het voor nu, bent u nou meer geïnteresseerd in de foto's en niet zozeer in het hele verhaal er omheen, ik probeer zoveel mogelijk van mijn foto's te uploaden op: https://www.flickr.com/photos/138977141@N06

En oh ja, gefeliciteerd pap!! (de oude man is 62 geworden vandaag)

  • 08 Februari 2016 - 17:23

    Tante10:

    Ha neefje, Wat een geweldig verhaal. De wereld is groot en klein tegelijk, omdat jij daar zit lijkt de andere kant van de wereldbol een beetje dichterbij. Dolfijnen spotten lijkt me super! En dan dat lekkere weer van je. Hier stormt het momenteel en regent het en waait het zo hard dat de carnavalsoptochten afgeblazen zijn. Geniet er maar lekker van. Kus, tante10

  • 08 Februari 2016 - 20:23

    Loes:

    Gaaf Wouter geniet van alles wat je kan meemaken! En leuk dat je ons laat meegenieten.

  • 08 Februari 2016 - 21:40

    Anneke:

    Awesome experience! We had a change encounter with a group of dolphins many years ago....

  • 09 Februari 2016 - 13:52

    Oma Olga:

    Wouter wat een leuk verslag van je bevindingen daar.in gedachten zie ik je lopen door tuinen en zeehonden en wat dies meer zij.geniet maar lekker van al die mooie dingen.liefs uit Zwollo en kus oma Olga.

  • 14 Februari 2016 - 14:59

    Gerdi En Erik:

    Hoi Wouter,
    Wat genieten we van al je mooie verhalen!
    Erg leuk dat je zoveel vertelt we reizen via de computer met je mee.
    Wat een machtige ervaringen en fijne belevenissen maak je mee met zoveel verschillende mensen en hun culturen!
    Geniet vooral van het mooie weer hier valt vandaag (zondag 14 februari al sinds de vroege ochtend natte sneeuw en vanaf dinsdag gaat het 's nachts aardig vriezen.
    Met dit winterse weer hebben we heel veel plezier van de nieuwe gashaard; warm en gezellig.
    Ondertussen schildert Gerdi de kozijnen in een passende kleur en komen over ongeveer een maand de nieuwe meubels.
    Op 't werk gaan we samen met het waterschap een pilot doen voor een lokale afvalwaterzuivering.
    Bedoeling is om voor het dorpje De Glind via een business case te onderzoeken of lokaal zuiveren van afvalwater haalbaar - en betaalbaar is nadat al het regenwater is afgekoppeld en alleen puur afvalwater ter plaatse is te zuiveren in plaats van het 22 km. door te pompen naar de grote rwzi in Ede.
    Het idee is om een botanische zuivering toe te passen; een concept uit Hongarije die bestaat uit een plantenkas met in de kelder afscheiders voor grof en bezinkbaar vuil en waarbij bovengronds planten met de wortels in het afvalwater staan en allerlei bacteriën die op die wortels leven de zuiveringsklus klaren. Een filmpje hierover is op Internet te zien in een uitzending van VPRO Tegenlicht van enkel jaren geleden.
    Tot zover en hartelijke groet van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Actief sinds 28 Dec. 2015
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 5670

Voorgaande reizen:

08 Januari 2016 - 29 Juni 2016

Afstudeeronderzoek in Christchurch, Nieuw Zeeland

Landen bezocht: