Overstap Singapore en eerste dag Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Wouter Mugge - WaarBenJij.nu Overstap Singapore en eerste dag Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Wouter Mugge - WaarBenJij.nu

Overstap Singapore en eerste dag Christchurch

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Wouter

13 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Ik ben er! Christchurch, Canterbury, Nieuw Zeeland. Uiteraard, ben je daar niet zomaar. Na een reis van ongeveer 35 uur om wel te verstaan.

Zaterdag vertrokken wij half 7 vanuit Zwolle naar Schiphol vanwaar ik om half 11 zou vertrekken naar Singapore. Bart was zelfs gekomen om mij uit te zwaaien, super tof! Na het afscheid nemen, koffer inchecken en de douanecontrole begon mijn vlucht van 12,5 uur. Nu had ik eerder al ongeveer 8 uur in een vliegtuig gezeten, maar dit was toch wel wat anders.

Ik vloog met Singapore Airlines, wat echt een prima maatschappij is overigens. Ik had veel beenruimte (mede doordat de stoel naast mij vrij was) en het eten was goed te doen. Het duurde alleen zo ontzettend lang allemaal. Toen de zon onderging boven Afghanistan was ik er eigenlijk al wel klaar mee, toen waren wij op de helft. Ik heb mij vermaakt met het kijken van films, lezen en muziek luisteren. Slapen wilde niet echt lukken, omdat het voor je gevoel gewoon overdag is. Ik had dan ook geen oog dicht gedaan toen het vliegtuig keurig op tijd landde in Singapore. Voor mijn gevoel was het half 12 's nachts, in Singapore ging de zon net op.

Het vliegveld van Singapore is een voorproefje op de stad die nog komen gaat. Het is daadwerkelijk schitterend en er zijn drie terminals waar genoeg te doen is (Vlindertuin, vijvers, voetbal kijken, zwemmen, shoppen etc.), al zijn deze wel gigantisch waar ik meer dan eens verdwaald ben.

Eigenlijk wil je slapen, je lichaam schreeuwt om rust, maar als ik in Singapore ben, wil ik de stad zien ook. Ik schreef mij in voor de gratis bus tour van Singapore Airlines om zo van alles wat een beetje te zien. Ik had veel verwacht van het kleinste land/stadstaat van Azië, maar écht, de stad is fantastisch. Het doet denken aan een stad uit de toekomst waar alles modern, mooi, strak en schoon is. De bus bracht ons eerst langs het financiële centrum van de stad waar veel banken, maar ook bijvoorbeeld Microsoft kantoren hebben staan, omdat dat financieel erg voordelig is legde de tourguide uit. De foto's bij dit verslag geven een beeld van hoe dit financiële hart van de stad er uit ziet. Voorval veel wolkenkrabbers en hotels en hier en daar een Formule 1 circuit. Daarna zijn we door het oudere deel van de stad gereden met China town (70% van de bevolking is Chinees) en Little India. Hier verliet ik de bus tour om zelf wat meer van de stad te kunnen zien. Het was alleen zo gigantisch warm dat het onmogelijk was om lang buiten te blijven. Ik besloot dan ook om de metro te pakken om een van de mooiste aquaria ter wereld te gaan bekijken.

De metro werkt niet veel anders dan ik bijvoorbeeld Parijs of Londen. Het enige verschil was dat ik steeds raar werd aangekeken. Op enkele momenten was ik de enige persoon met een westelijk uiterlijk tussen de kleine Aziaten, maar goed, dat hoort ook bij de ervaring. Het aquarium was fantastisch. Het is gebouwd op een eiland voor de kust van Singapore, Sentosa, wat een groot pretpark is. Één van de attracties was dus het aquarium met haaien, exotische vissen, octopussen, reuzenmantas, kwallen, zeepaarden en zo kan ik nog wel even doorgaan. Hoogtepunt was het panorama aquarium, waar ik al zittend op de grond kon genieten van een aquarium van ongeveer 100 meter breed met heerlijke ontspannende muziek om de achtergrond. Hier viel ik dan ook bijna in slaap, maar het was te indrukwekkend om daadwerkelijk je ogen te sluiten.

Ik was van plan om na het bezoek aan het aquarium de botanische tuinen te bekijken. Ik was alleen zo moe dat ik besloot terug naar het vliegveld te gaan om te gaan douchen en wat rust te pakken. Ik was nu 28 uur wakker, het was 35 graden en de luchtvochtigheid was ruim boven de 100%. Het was heerlijk om op het vliegveld even op te kunnen frissen en vervolgens in een relaxstoel even weg te dommelen. Daarna nog even gechilled met de kooikarpers en de gate opgezocht.

Ik vloog ook weer met Singapore Airlines naar Christchurch. Het was een wat kleiner en ouder vliegtuig waardoor ik aanzienlijk minder beenruimte had. Alleen had ik ook deze keer weer geen buurman, waardoor ik toch nog ruimte genoeg had. Na het avondeten en een poging om een film te kijken ben ik in slaapgevallen, boven Indonesië ongeveer. Ik werd vervolgens weer wakker boven de Tasmanzee, ik heb dus niks gezien van Australië. Na ongeveer drie uur landde het vliegtuig in Christchurch.

Na de strenge douanecontrole werd ik opgehaald door mijn begeleidster die mij meteen even meenam naar de vakgroep op de universiteit, zorgde dat ik een studentenpas kreeg en zette mij af bij mijn kamer waar ik de eerste twee weken verblijf. Mijn kamer is prima, niet heel groot, maar het heeft alles wat je nodig hebt. Ik woon nu samen met een Canadese, Australische en Jemeniet en over twee weken verhuizen wij allemaal naar onze vaste accommodatie, maar voor nu is het gezellig.

Gisteren was ik vrij, waardoor ik de tijd had om de stad wat te verkennen, een OV-kaart, een bankaccount en een simkaart te regelen en om even naar het strand te gaan. Ik ga zomenteen naar de universiteit voor mijn eerste dag van onderzoek. Vandaag is het weer iets minder, maar gisteren was het 29 graden met een lekker briesje, jullie krijgen allemaal de groetjes van de zomer!

  • 13 Januari 2016 - 08:26

    Antonet:

    Wat heb je in die paar dagen veel gezien!!!! Leuk die foto's!
    Veeeel liefs!!!

  • 13 Januari 2016 - 09:33

    Willem:

    Wout, wat is dat voor raar iets in Singapore, het lijken op drie gebouwen met nog een dwars stuk erop.
    Mooie fotos hoor, die ene van die vissen is goed gelukt. Heb je nog een tijdje bij die fontein gezeten? Daar was het waarschijnlijk lekker koel, of je bang van de slaap voorover in de plomp te belanden?
    Doorgaan!!!!

  • 13 Januari 2016 - 13:56

    Bart:

    Goed om te lezen dat je de reis hebt overleeft. En gezien de foto's op whatsapp heb je je ook al kunnen settelen op je kamer (gezien de PEC-vlag aan de muur).
    Ik ben zeer benieuwd naar al je avonturen en verhalen die je nog gaat beleven.

  • 13 Januari 2016 - 13:58

    Oma Olga:

    Wat een leuk verslag van de eerste dagen buiten Zwolle. En al veel gezien er ervaren zo enorm mooi en interessant wat geweldig! Houd je goed liefs oma

  • 13 Januari 2016 - 16:56

    Tante10:

    He ontdekkingsreiziger, ik ben jaloers! Ik had in de koffer mee gemoeten zie ik. Geniet ervan.

  • 13 Januari 2016 - 18:34

    Ria V D Meulen :

    Wouter nu gaat het beginnen! Heel veel plezier gewenst! En succes met je onderzoek.

  • 17 Januari 2016 - 11:12

    Oom(s) Adri :

    kerel,

    mooi verhaal en prachtige foto's. Zeker van Singapore. Wij moeten nu ook maar een keer die kant op. Het bijzondere gebouw met drie torens en een 'dwarsbalk' heb ik volgens mij een keer gezien op Discovery. Kan het zijn dat op die 'dwarsbalk' tuinen zijn aangelegd, sportfaciliteiten en een zwembad? Serieus.

    Tot slot nog een overpeinzing: is het toeval, denk je, dat er steeds niemand naast je zit in het vliegtuig? Waren de mede-passagiers soms gewaarschuwd.....? Ik kan mij namelijk de angstige blikken voorstellen van die kleine Chineesjes in de metro van Singapore....

    Sterkte met het onderzoek. Wordt niet gemakkelijk, met dat mooie weer...... :-).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Actief sinds 28 Dec. 2015
Verslag gelezen: 549
Totaal aantal bezoekers 5678

Voorgaande reizen:

08 Januari 2016 - 29 Juni 2016

Afstudeeronderzoek in Christchurch, Nieuw Zeeland

Landen bezocht: